Aa
خواندن:
درمان جوش های بلوغ
Aa

درمان جوش های بلوغ

آخرین به روزرسانی:1402-04-03 admin
درمان جوش های بلوغ

بروز جوش روی صورت و بدن یکی از مشکلاتی است که اکثر نوجوانان در سن بلوغ خود با آن رو به رو می شوند. برخی از این جوش ها خود به خود از بین می روند اما در برخی موارد باید از روش های درمانی برای رفع آن ها کمک گرفت. در این مقاله از کلینیک کاشت ابرو قصد داریم صفر تا صد روش درمان جوش های بلوغ را مورد بررسی قرار دهیم، پس همراهمان باشید.

دلایل ایجاد جوش بلوغ

دلایل ایجاد جوش بلوغ

از دلایل اصلی بروز جوش در دوران بلوغ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش ترشحات غدد چربی

پوست صورت دارای منافذ بسیاری است که به غدد چربی وصل شده اند. درون این غدد ماده چربی با نام سبوم وجود دارد که از طریق منفذها خود را به سطح پوست می رساند. زمانی که منافذ پوستی در اثر عفونت، عدم رعایت بهداشت و … مسدود شوند، ترشحات چربی زیر پوست روی هم انباشته شده و به صورت جوش روی صورت و بدن نمایان می شوند.

در نوجوانان ترشحات غده های چربی بسیار بیشتر است.

نوسانات هورمونی

در دوران بلوغ، ترشح هورمون های جنسی تا حد زیادی افزایش پیدا می کنند. این هورمون ها موجب افزایش ترشح چربی در زیر پوست شده و زمینه را برای التهاب، رشد میکروب و بروز جوش فراهم می کنند.

تغذیه نادرست

افزایش مصرف مواد غذایی مانند ماکارونی، پاستا، سیب زمینی، برنج، شکلات، غذاهای فست فودی، چیپس و پفک باعث بیشتر شدن چربی خون و در نهایت بروز جوش می شوند.

فشارهای عصبی

نوجوانان در سن بلوغ دچار نوسانات خلق و خو و فشارهای عصبی می شوند که همین موضوع موجب بروز جوش می شود.

عدم رعایت بهداشت

پوست به دلیل افزایش بیش از حد ترشح چربی و تجمع میکروب ها دچار آکنه می شود. بنابراین با رعایت بهداشت مناسب می توان تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

کمبود ویتامین های A و B

ویتامین هایی مانند A و  B تاثیر بسیاری در ترمیم پوست دارند و کمبودشان در بدن منجر به بروز جوش می شود.

انواع جوش بلوغ

انواع جوش بلوغ

جوش های دوران بلوغ انواع مختلفی دارد و روی صورت هر کس علائم و نشانه های بخصوصی دارد. رایج ترین جوش های بلوغ عبارتند از:

جوش های سرسفید

جوش های سر سفید معمولاً ظاهر کوچکی دارند، در زیر پوست باقی می مانند و فقط بصورت یک برآمدگی که سر سفید رنگ دارد، دیده می شوند. این جوش ها روی صورت و قسمت هایی از بدن ایجاد می شوند.

جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه همانند جوش های سر سفید هستند با این تفاوت که رنگ آن ها به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا و آلودگی تیره و سیاه شده است.

پاپول ها

پاپول ها نوعی از جوش ها هستند که به شکل برجستگی های کوچک، گرد، سفت و صورتی رنگ روی پوست ظاهر می شوند.

ندول ها

ندول ها بسیار به پاپول ها شباهت دارند ولی کمی بزرگتر هستند و ممکن است به دلیل قرار گرفتن در اعماق پوست و نزدیک بودن به عصب کمی دردناک باشند.

کیست ها

کیست ها به صورت کاملاً واضح روی سطح پوست ایجاد می شوند و بافتی چرک و دردناک دارند. این جوش ها گاهی باعث بروز زخم می شوند.

روش های درمان جوش های بلوغ

برای درمان جوش های بلوغ روش های خانگی و پزشکی متعددی وجود دارد. در ادامه به تعدادی از روش های درمان خانگی اشاره می کنیم.

استفاده از آبلیمو

آبلیمو به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ویتامین C و اسید سیتریک نقش قابل توجهی در درمان جوش های بلوغ دارد. هم چنین آبلیمو خاصیت سفت کنندگی دارد که موجب انقباض پوست و از بین رفتن جوش ها می شود. برای استفاده از این ماده، ابتدا صورت خود را از هر گونه آلودگی پاک کرده و سپس پنبه آغشته به آبلیمو را روی جوش های خود بمالید.

استفاده از عسل

عسل یک ضدعفونی کننده طبیعی است که برای درمان جوش های بلوغ می توان از آن کمک گرفت. این ماده با داشتن خاصیت آنتی باکتریال موجب از بین رفتن باکتری های سطح پوست و در نهایت موجب درمان جوش می شود. هم چنین عسل باعث شفافیت و لطافت پوست نیز می شود. به همین منظور مقدار کمی عسل را روی صورت خود بمالید و بعد از ده دقیقه صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

استفاده از چای سیاه کیسه ای

یکی دیگر از بهترین مواد خانگی برای درمان جوش های بلوغ، چای سیاه کیسه ای می باشد زیرا دارای خاصیت ضد میکروبی است و جوش ها و عفونت های باکتریایی را از بین می برد. برای استفاده از این روش، چای کیسه ای را به مدت 10 دقیقه دم کنید، آن را بیرون آورده و روی جوش های صورت بگذارید. این کار باعث کاهش تورم، قرمزی و خارش پوست می شود و به درمان جوش های بلوغ کمک می کند.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل دارا بودن استیک، لاکتیک و سیتریک موجب از بین رفتن باکتری های به وجود آورنده جوش می شود. هم چنین این ماده با خاصیت ضد التهابی خود به درمان درد و التهاب ناشی از جوش کمک بسیاری می کند. برای درمان جوش های بلوغ با این روش تکه ای پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و روی جوش قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود.

استفاده از چای سبز

چای سبز با داشتن ویژگی آنتی باکتریال باعث از بین رفتن باکتری های روی سطح پوست و درمان جوش می شود. به همین منظور، چای سبز را دم کرده و بعد از سرد شدن آن را به صورت خود اسپری کنید و یا تکه ای پنبه را به آن آغشته کرده و روی صورت خود بمالید.

روش های پزشکی درمان جوش های بلوغ

در برخی موارد جوش های بلوغ با روش های خانگی قابل درمان نیستند و برای رفع آن ها باید از پزشک متخصص پوست کمک گرفت. پزشک با استفاده از روش های زیر به درمان جوش های بلوغ اقدام می کند:

  • تجویز داروهای موضعی مانند پمادها و ژل های مخصوص
  • تجویز داروهای خوراکی مانند قرص های ضد آندروژن و آنتی بیوتیک ها
  • جلسات لیزر، نور درمانی و لایه برداری شیمیایی