Aa
خواندن:
آشنایی با انواع روش های درمان جوش
Aa

آشنایی با انواع روش های درمان جوش

آخرین به روزرسانی:1402-03-17 admin
انواع روش های درمان جوش

جوش بدن و صورت مشکلی آشنا برای همه افراد است که اغلب در سن نوجوانی با آن درگیر می شوند.  البته که این عارضه پوستی فقط مختص سن بلوغ نیست و ممکن است در بزرگسالان هم به دلایل مختلف به وجود بیاید. برای از بین بردن و درمان جوش روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مطلب از کلینیک کاشت ابرو به توضیح آن ها می پردازیم.

روش های خانگی درمان جوش

اولین اقدام برای درمان جوش استفاده از راهکارهای خانگی است که موثرترین آن ها به شرح زیر می باشند:

درمان انواع جوش با اصلاح رژیم غذایی

یکی از عوامل مهم برای شادابی و طراوت پوست رژیم غذایی مناسب می باشد. گنجاندن ترکیباتی از کربوهیدرات، پروتئین و ریز مغذی ها در برنامه غذایی روزانه در از بین بردن جوش و جلوگیری از بروز آن تاثیر بسزایی دارد.

 اگر روی صورت و یا بدن خود دارای جوش و آکنه هستید باید مصرف قند و چربی را محدود کنید. بنابراین از مصرف انواع کیک و شیرینی ها، غذاهای کنسروی و فست فود، نوشابه های گازدار قندی و نان سفید پرهیز نمایید و در عوض مصرف خوراکی های زیر را افزایش دهید:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • انواع حبوبات
  • غلات کامل
  • آجیل
  • گوشت مرغ و گوساله
  • تخم مرغ

تغییر سبک زندگی

استرس، یکی از مهمترین عواملی است که با ایجاد نوسانات هورمونی موجب بروز جوش و آکنه می شود. بنابراین توصیه می شود کسانی که به دنبال درمان جوش هستند با تغییر سبک زندگی و انجام روش های مدیتیشن سطح استرس خود را کنترل کنند.

ورزش کردن هم علاوه بر تنظیم سوخت و ساز بدن با کاهش استرس می تواند از بروز جوش جلوگیری نماید.

درمان جوش با استفاده از ماسک های خانگی

ماسک های خانگی که در منزل و با استفاده از مواد طبیعی توسط خود فرد تهیه می شوند، برای درمان جوش و از بین بردن جای آن روی پوست بسیار موثرند. از آن جایی که ترکیبات این ماسک ها طبیعی هستند هیچ گونه عوارضی ندارند. از مهمترین این ماسک ها می توان به ماسک عسل و دارچین و ماسک آلوئه ورا اشاره کرد.

ماسک عسل و دارچین

عسل سرشار از مواد مغذی است و باعث درخشندگی و شادابی پوست می شود. ترکیب پودر دارچین با عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی تاثیر بسیاری بر روی جوش صورت دارد. برای تهیه این ماسک دو قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق پودر دارچین ترکیب کنید. سپس این ماده خمیر مانند را روی پوست تمیز خود بگذارید و بعد از 10 دقیقه با آب خنک شستشو دهید.

ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی گوگرد طبیعی و سالیسیک اسید می باشد به همین علت در درمان جوش و التهابات پوستی موثر است. برای تهیه این ماسک برگ گیاه آلوئه ورا را برش داده و ژل داخل آن را به صورت مستقیم به مدت یک ساعت روی پوست خود بگذارید. می توانید روغن درخت چای را هم با این ژل ترکیب کنید تا تاثیر بیشتری برای درمان جوش ها داشته باشد.

از بین بردن جوش با چای سبز

یکی از موثرترین درمان های خانگی جوش، استفاده از چای سبز می باشد چرا که سرشار از آنتی اکسیدان است و علاوه بر از بین بردن عوامل بیماری زا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می شود. چای سبز را می توانید به دو روش خوراکی و موضعی استفاده کنید.

برای استفاده خوراکی دمنوش چای سبز را دو بار در هفته میل کنید و برای درمان موضعی دمنوش سرد شده ی چای سبز را هر شب به صورت خود اسپری کنید و صبح بشویید. افرادی که تجربه استفاده از چای سبز برای درمان جوش را دارند آن را به عنوان یکی از موثرترین روش های درمانی به شمار می آورند.

درمان آکنه و جوش با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای ترکیبات موثر برای از بین بردن باکتری های پوست و کاهش التهاب و قرمزی جوش است. علاوه بر این روغن نارگیل می تواند زخم های حاصل از آکنه را هم بهبود بخشد. برای استفاده از این روغن ابتدا پوست خود را با شوینده تمیز کنید و سپس چند قطره روغن روی پوست بریزید و به آرامی ماساژ دهید.

درمان خانگی جوش با آبلیموی تازه

آبلیموی تازه به عنوان یک میکروب کش قوی عمل می کند و باعث طراوت و روشن شدن پوست می شود. این ماده می تواند چربی را از پوست خارج کرده و جوش های ریز صورت را از بین ببرد. برای درمان با این روش پنبه را به آبلیمو آغشته کرده و روی صورت خود بمالید. بعد از یک ساعت صورت خود را بشویید.

درمان خانگی جوش با بخور دادن

بخور دادن به پوست موجب خارج شدن مواد سمی از منافذ پوستی می شود و از بروز جوش به دلیل تجمع چربی ها و آلودگی ها به زیر پوست جلوگیری می کند. برای استفاده از بخور یک ظرف بزرگ را از آب داغ پر کنید و صورت خود را 15 دقیقه روی آن بگیرید تا پوست در تماس مستقیم با بخار باشد.

درمان های پزشکی جوش و آکنه

برخی از جوش ها با روش های خانگی قابل درمان نیستند و برای از بین بردن آن ها حتماً باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. پزشک هم با توجه به نوع جوش توسط روش های زیر اقدام به درمان جوش می کند.

تجویز آنتی بیوتیک

با تجویز و مصرف برخی آنتی بیوتیک ها و رتینوئید ها می توان آکنه و جوش را از بین برد.

لایه برداری

در مقایسه با داروها، لایه برداری شیمیایی تاثیر بیشتری بر درمان آکنه و جوش دارد. نتایج حاصل از لایه برداری غالباً خوب بوده و با چند جلسه لایه برداری حدود 50 درصد از آکنه ها از بین می روند.

لیزر و نوردرمانی

پیشرفته ترین روش برای درمان آکنه استفاده از لیزر و نور درمانی است. در این روش نور به انرژی گرمایی تبدیل شده و پوست تحت این حرارت قرار می گیرد، گرما و حرارت موجب فعال شدن بیش از حد غدد چربی پوست و تخلیه شدن چربی های باقی مانده در عمق منافذ پوستی می شود. برای برطرف شدن کامل جوش ها لازم است 4 تا 6 جلسه لیزر انجام شود.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.