Aa
خواندن:
درمان جای جوش
Aa

درمان جای جوش

آخرین به روزرسانی:1402-03-20 admin
درمان جای جوش

یکی از آزار دهنده ترین عارضه های پوستی، جوش و آکنه روی صورت است که به دلایل مختلف هورمونی، ژنتیکی و … به وجود می آید. این عارضه قابل درمان و بهبود است اما از بین بردن جای جوش به همین راحتی نیست. روش های خانگی و کلینیکی بسیاری تحت عنوان درمان جای جوش وجود دارد که اغلب به نتیجه می رسد و جای جوش را از بین می برد.

در این مقاله از کلینیک کاشت ابرو قصد داریم روش های درمان جای جوش را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع جای جوش

برای از بین بردن جای جوش، ابتدا باید بررسی کنیم که اثر به جا مانده از جوش، به چه شکلی است. جای جوش می تواند شکل های مختلفی داشته باشد که هر کدام هم روش های درمان به خصوصی دارند. انواع جای جوش به شرح زیر می باشند:

  • اسکار چرخشی یا گرد
  • اسکار واگنی یا مربع
  • اسکار قندیلی یا آیس پیک
  • زخم های گوشتی

به جز مواردی که ذکر کردیم، گاهی جای جوش ممکن است به شکل زخم نباشد و در محل جوش به شکل لکه های تیره باقی بماند. به جا ماندن این لکه ها در افراد دارای جوش بسیار شایع است.

روش های درمان جای جوش

همانطور که اشاره کردیم، از بین بردن جای جوش با توجه به نوع آن متفاوت است. انواع جای جوش و روش های درمان آن به شرح زیر می باشند:

اسکار گرد یا چرخشی و روش درمان آن

اسکار گرد یا چرخشی به شکل فرورفتگی های موجی شکل در سطح پوست ایجاد می شود و باعث ناهمواری می شود.

 این اسکارها زمانی به وجود می آیند که رشته ایی از جنس فیبر در بین پوست و بافت زیر پوستی ایجاد شود، این رشته ها روپوست را به سمت پایین کشانده و آن را به ساختارهای عمیق تر پوست وصل می کنند.

درمان جای جوش چرخشی

برش زیر پوستی یا سابسیژن یکی از روش های موثر برای از بین بردن اسکارهای چرخشی می باشد. این روش یک جراحی ساده است که به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. در برش زیر پوستی، جراح یک سوزن و یا تیغ مخصوص را به صورت موازی با لایه ها، وارد پوست می کند و رشته های فیبری را برش می دهد.

با بریده شدن این رشته ها، پوست از حالت کشیدگی خارج شده و هموارتر به نظر می رسد.

اسکار واگنی یا مربع و روش درمان آن

اسکار واگنی نوع دیگری از جای جوش است که به شکل فرورفتگی های گرد یا بیضی روی پوست باقی می ماند و دیواره های عمودی دارد. این اسکارها به پوست حالت سوراخ سوراخ می دهند. اسکارهای واگنی زمانی به وجود می آیند که بافت پوستی تحلیل رفته و فرو رفته می شود.

درمان اسکار واگنی

اسکار واگنی را از طریق روش های زیر می توان درمان کرد:

پانچ گرافتینگ

پانچ گرافتینگ روشی است که در آن بافت دارای اسکار را از پوست جدا کرده و زخم ایجاد شده را با استفاده از گرافت های پوستی پر می کنند.

تزریق ژل

رایج ترین از بین بردن جای جوش واگنی تزریق ژل یا فیلر می باشد. تزریق ژل با استفاده از مواد مختلفی انجام شده و باعث حجم دهی به پوست می شود. ژل یا فیلر تزریق شده، پوست را بالا آورده و ناهمواری ها را از بین می برد.

لیزرهای جوانسازی

با استفاده از روش لیزر هم می توان اسکار واگنی را درمان کرد. لیزرهای لایه بردار و لیزرهای غیر سوزاننده با لایه برداری پوست و یا تحریک آن به تولید کلاژن بیشتر موجب از بین رفتن جای جوش می شوند.

اسکار قندیلی و روش های درمان

جای قندیلی جوش که به آن اسکار مثلثی هم می گویند به شکل فرورفتگی باریک و عمیق روی پوست به جا می ماند و برخی از آن ها مانند منافذ پوستی باز و بزرگ به نظر می رسند. زمانی که کیست های عفونی و سایر ضایعات عمیق پوستی به سطح پوست می رسند، در اثر تخریب بافت پوستی این اسکارها شکل می گیرند.

درمان جای جوش قندیلی

اسکارهای قندیلی را اغلب با استفاده از روش های زیر درمان می کنند:

برش پانچی

یکی از روش های متداول برای درمان جای جوش قندیلی، برش پانچی است که در آن پزشک با استفاده از یک ابزار کوچک اسکار را برش می دهد و سپس پوست را به هم می چسباند تا ترمیم شود.

پانچ گرافتینگ

برای از بین بردن اسکارهای عمیق قندیلی از روش پانچ گرافتینگ کمک می گیرند.

هر دو این روش ها ممکن است باعث بروز اسکارهای کوچک و ریز شوند که البته مسطح و تخت هستند. اما جای نگرانی نیست چرا که با استفاده از لیزر می توان به راحتی آن ها را محو کرد.

زخم های گوشتی و روش های درمان

زخم های گوشتی یا اسکارهای کلوئید برآمدگی وخیم بر روی پوست هستند که ممکن است تا مدتها رشد کنند. این نوع جای جوش زمانی به وجود می آید که کلاژن پوست بیشتر از حد طبیعی تولید شود. در مورد این زخم های گوشتی، پوست متوجه ترمیم جوش و زخم نمی شود و هم چنان به تولید کلاژن ادامه می دهد.

روش درمان

برای درمان این نوع جای جوش، روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • کرم های استروئیدی
  • ژل های سیلیکونی
  • کرایوتراپی
  • لیزر PDL
  • تزریق هایی که موجب تحلیل رفتن جای جوش می شوند.

این نوع جای جوش اگر به درستی درمان نشود ممکن است باعث بیشتر شدن زخم شود، بنابراین برای درمان آن ها باید به پزشک ماهر مراجعه کرد.

روش های خانگی درمان جای جوش

روش های خانگی بسیاری وجود دارند که می توانند باعث بهبود جوش، درمان جوش و از بین رفتن جای جوش شوند. البته این درمان های خانگی در صورتی موثرند که جای جوش به مرحله حادی نرسیده باشد. از جمله این روش ها می توان به تهیه ماسک های خانگی و استفاده از آن ها اشاره کرد.

روغن درخت چای، آبلیمو، خیار، آلوئه ورا، آب سیب زمینی، جوش شیرین، گلاب، گلیسیرین، روغن زیتون، زردچوبه، سیر، نارگیل و شنبلیله از موثرترین مواد برای درمان جای جوش هستند. البته در نظر داشته باشید که این ترکیبات بر روی همه پوست ها نمی توانند تاثیرگذار باشند.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.