آخرین به روزرسانی:1402-03-24 admin
درمان جوش زیر پوستی

یکی از شایع ترین انواع جوش، جوش زیر پوستی می باشد که تقریباً همه ما به آن دچار شده ایم. این جوش ها به شکل یک برجستگی قرمز و دردناک روی پوست نمایان شده و زیبایی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. جوش های زیرپوستی گاهی بسیار دردناک بوده و از بین رفتن آن ها هم کند انجام می شود. اما چگونه این جوش ها را درمان کنیم؟

قطعاً درمان جوش زیر پوستی یک شبه حاصل نمی شود و باید با روش های مناسب آن ها را از بین برد.

با ما در مجله کلینیک کاشت ابرو همراه باشید تا به بررسی کامل این نوع جوش و روش های درمان آن بپردازیم.

جوش زیر پوستی چیست؟

جوش زیر پوستی نوعی از آکنه است که در بخش های زیرین پوست به وجود می آید و برخلاف انواع دیگر جوش که به شکل سرسیاه یا سرسفید روی پوست ظاهر می شوند، این جوش شکل خارجی خاصی ندارد و فقط یک برآمدگی ملتهب روی پوست است. برخی از این جوش ها بعد از مدتی به شکل جوش های معمولی روی پوست نمایان می شوند و برخی دیگر هم خود به خود از بین می روند.

علت ایجاد جوش زیر پوستی

هر چند جوش های زیر پوستی شکل متفاوتی با دیگر جوش ها دارند اما علت به وجود آمدن آن ها همانند انواع دیگر جوش، مسدود شدن منافذ پوستی می باشد. از شایع ترین علت های به وجود آمدن جوش زیر پوستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش باکتری های پوست
  • جمع شدن سلول های پوستی مرده
  • افزایش بیش از حد چربی پوست
  • تغییرات هورمونی بخصوص در خانم ها
  • مصرف داروهای دارای تستوسترون یا لیتیوم
  • استفاده از مواد آرایشی بی کیفیت و نامرغوب

👈بیش تر بدانید: انواع درمان های جای جوش

پیشگیری از بروز جوش های زیر پوستی

رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم به پیشگیری از جوش های زیر پوستی کمک بسیاری می کند.

• دو بار در روز صورت خود را بشویید و حتماً بعد از فعالیت های وزشی استحمام کنید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  • روبالشی هایتان را مرتب بشویید. زیرا منبع اصلی تجمع باکتری و آلودگی است.
  • از لوازم آرایش مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.
  • شب ها قبل از خواب، صورت خود را با شوینده مناسب شسته و هرگونه مواد آرایشی پاک کنید.
  • از کرم های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

روش های درمان جوش زیر پوستی

برای از بین بردن جوش های زیر پوستی روش های خانگی متعددی وجود دارد که موثرترین آن ها را در ادامه معرفی می کنیم.

استفاده از کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم یکی از موثرترین روش ها برای درمان جوش زیر پوستی می باشد و درد آن را هم کاهش دهد. گرما باعث باز شدن منافذ پوستی و رسیدن جوش به سطح پوست می شود. زمانی که جوش به سطح پوست برسد، باکتری ها و چرک از داخل آن خارج شده و جوش به مرور از بین می رود.

برای درمان جوش زیر پوستی با این روش، ابتدا یک حوله تمیز برداشته و در آب داغ بگذارید، سپس آن را به مدت 10الی 15 دقیقه روی جوش خود بگذارید. این کار را 3 تا 4 روز در طول روز تکرار کنید تا زمانی که جوش زیر پوستی سر باز کند و تخلیه شود.

خمیر دندان و رفع جوش زیر پوستی

خمیر دندان باعث کاهش درد و التهاب ناشی از جوش زیر پوستی و از بین رفتن آن ها می شود. به همین منظور هر شب قبل از خواب مقدار کمی از خمیر دندان را روی جوش خود قرار دهید و بگذارید تا صبح بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید. این روش را تا از بین رفتن جوش های زیر پوستی ادامه دهید.

استفاده از یخ برای برطرف کردن جوش زیر پوستی

استفاده از یخ به درمان جوش زیر پوستی کمک بسیاری کرده و موجب کاهش التهاب و درد در ناحیه جوش می شود. یخ با منقبض کردن غدد چربی پوست، میکروب های درون جوش را به بیرون می ریزد. برای از بین بردن جوش، تکه ای یخ را درون پارچه ای بپیچید و به مدت چند ثانیه روی قسمت ملتهب پوست خود بگذارید سپس چند دقیقه صبر کرده و دوباره این کار را تکرار کنید.

الکل برای درمان جوش زیر پوستی

الکل دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروب و ضد التهابی می باشد، به همین دلیل یکی از بهترین روش ها برای رفع جوش زیر پوستی پیشانی و صورت استفاده از این ماده است. برای استفاده از این روش ابتدا صورت خود را شسته و خشک کنید، سپس پنبه آغشته به الکل را بر روی جوش بگذارید و اجازه دهید الکل روی پوستتان خشک شود.

روغن درخت چای جهت درمان جوش زیر پوستی

روغن درخت چای، یکی از روغن های طبیعی می باشد که حاوی آنتی باکتری است و باکتری هایی که در سطح پوست باعث به وجود آمدن جوش می شوند را از بین می برد. علاوه بر این، روغن درخت چای به دلیل خاصیت آرام بخشی، التهاب و درد ناشی از جوش را کاهش می دهد و باعث از بین رفتن جوش های زیر پوستی و خشک شدن جوش های سر سفید می شود.

برای درمان جوش با این روش، روغن آغشته به روغن درخت چای را روی جوش پوست و اطراف آن قرار دهید و بعد از 20 دقیقه صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

اگر پوست حساسی دارید، توصیه می کنیم که از این روغن برای درمان جوش زیر پوستی استفاده نکنید.

👈بیش تر بدانید: با انواع روش های درمان جوش آشنا شوید.

آب لیمو برای از بین بردن جوش زیر پوستی

یکی دیگر از روش های درمان جوش، استفاده از آب لیمو است. البته آب لیموی تازه تاثیر بهتری در رفع جوش های زیر پوستی دارد. به همین منظور، تکه ای پنبه را به مقداری آب لیمو آغشته کرده و روی جوش خود بمالید. بعد از خشک شدن صورت خود را بشویید. این کار را یک الی دو بار در روز تکرار کنید تا جوش زیر پوستی به طور کامل برطرف شود.

اگر با راهکارهایی که ذکر کردیم موفق به درمان جوش نشدید، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید تا با استفاده از روش های پزشکی به رفع جوش های شما اقدام کند.